شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

اخبار حج وزیارت

متقاضیان تشرف به عتبات عالیات چه معیارهایی را برای انتخاب کاروان زیارتی در نظر داشته باشند؟

  • 04 آذر 1402
  • 13:38
  • 0 دیدگاه
  • 85 بازدید
  • Article Rating
متقاضیان تشرف به عتبات عالیات چه معیارهایی را برای انتخاب کاروان زیارتی در نظر داشته باشند؟

شاخص هایی برای انتخاب کاروان های مجاز تحت نظارت سازمان حج و زیارت وجود دارد تا متقاضیانی که قصد سفر به عتبات عالیات را دارند به بهترین نحو کاروان و زمان اعزام را انتخاب نمایند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی حج و زیارت؛ سفرهای زیارتی ایمن همراه با عزت و کرامت یکی از خواست های اصلی متقاضیانی است که برای صیقل روح و جان خویش رهسپار چنین سفرهایی می شوند.
و در این میان متولی اصلی اعزام های زیارتی به کشورهای عربستان، عراق و سوریه سازمان حج و زیارت کشورمان می باشد که تمامی اهتمام خود را به موضوع اصلی امنیت، عزت، کرامت و سلامت زایران قرار داده و تلاش ویژه ای در راستای نیل به اهداف واقعی زیارت که تاثیرات بسزایی در جامعه داشته و دارد را دنبال می کند.
سفر زیارتی به اعتاب مقدسه عراق نیز یکی از پرمتقاضی ترین سفرها می باشد ؛ زیارتی که آرزوی هر عاشق اهل بیت عصمت و طهارت می باشد و می خواهد در کنار سفری مطمئن ، زیارتی نیکو و درآرامش داشته باشد.
بر همین اساس سازمان حج و زیارت که متولی اعزام های اعتاب مقدسه عراق است سعی کرده شرایط لازم را در بسته های مختلف سفر و برای همه درخواست ها فراهم نماید که در این راستا در طرح نوین عتبات(بعد از سرگیری اعزام ها در دوران کرونا)به این مهم توجه داشته و به طور مستمر پیگیر افزایش کیفیت و کمیت سفرها می باشد و مستمرا نقاط قوت و ضعف را بررسی می کند چرا که رضایتمندی زایران را سرلوحه قرار داده است.

 

نظارت بر عملکرد شرکت های مجری اعزام زایران به عتبات در همه زمینه ها و همچنین فراهم آوردن سفری ایمن همراه با آسایش و اطمینان سرلوحه این برنامه ریزی ها محسوب می شود.
طبخ و توزیع غذا به صورت کاملا بهداشتی، اجاره هتل های مناسب و در خور شان زایران کشورمان، اعزام های هوایی و زمینی بر اساس درخواست متقاضیان، حمل و نقل مناسب همراه با پیوست امنیتی در کشور میزبان، خدمات بهداشتی و درمانی و .....بخشی از رویکرد کاملا دقیق و مدبرانه سازمان حج و زیارت می باشد که حتی این ابعاد نظارتی بعد از سفر نیز مورد توجه قرار دارد زیرا از زایران نظر سنجی به جهت اقدامات و خدمات صورت گرفته انجام می شود.
اما دراین میان برخی افراد سودجو نیز به جهت کسب منافع از برخی خلاءهای موجود سواستفاده می کنند و از احساسات و عواطف اقشار مذهبی بهره برداری می نمایند ؛ اینها کسانی نیستند جز کاروان های آزاد بر (کاروان های غیرقانونی ).
معضلی که سالها است همه افراد حاضر در این حوزه از آن رنج می برند و بیشترین لطمات آن نیز متوجه زایران می شود.نمونه هایی از این معضلات را سالهای گذشته مکررا در رسانه ها منعکس شده همانند: رها شدن زایران در کشور عراق ، عدم پیوست امنیتی حمل و نقل در عراق ، هزینه های بالای درمان ، عدم توجه به پوشش بیمه ای مناسبی ،سرگردانی در شهرهای زیارتی عراق و .....
دراین رابطه نیز سازمان حج و زیارت بارها به زایران کشورمان توصیه کرده از سفر با کاروان های آزاد بر و غیرقانونی خودداری نمایند و فریب افراد سودجو را نخورند .
اما تفاوت عمده کاروانهای تحت نظارت سازمان حج و زیارت با کاروان های آزاد بر چیست و چه استانداردهایی برای کاروانهای سازمان و حج و زیارت در نظر گرفته شده است؟


آقای حمید رضا محمدی معاون عتبات سازمان حج و زیارت درباره تفاوت های کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت با کاروان های آزادبر می گوید: در معاونت عتبات سازمان حج و زیارت، شرایط و استانداردهایی را برای انواع خدمات تعیین کرده ایم و بر نحوه ارایه خدمات از حیث کمی و کیفی از ابتدای فرایند ثبت نام تا زمان بازگشت زایران نظارت می شود.
این نظارت که به صورت کامل از سوی سازمان بر ثبت نام، تغذیه ، هتل ها ، حمل و نقل و ..... وجود دارد موجب می شود تا کاروان های تحت نظارت سازمان حج و زیارت تا حدود زیادی با کاروان های آزاد بر متفاوت باشند.
معاونت عتبات سازمان حج و زیارت درباره فرایند سفر و هزینه ها نیز نیز می گوید: ثبت نام در بستر سامانه عتبات به آدرس atabatorg.haj.ir انجام می شود و تمامی هزینه ها نیز شفاف می باشد ؛ در بخش های مختلف اعم از تغذیه و تدارکات و اسکان و حمل و نقل نیز نظارت دقیق از سوی سازمان وجود دارد.
به گفته محمدی، غذایی با کیفیت به صورت کاملا بهداشتی و زیر نظر آشپزهای مجرب ایرانی در آشپزخانه های متمرکز طبخ و توزیع می شود تا زایران در زمان حضور در عتبات عالیات با مشکل تغذیه مواجه نشوند.

 

وی ادامه می دهد: پوشش بیمه ای مناسب برای زایران عتبات عالیات نیز درنظرگرفته می شود که خدمات درمانی رایگان در عراق نیز یکی از تعهدات این پوشش بیمه ای محسوب می شود در حالی که کاروانهای آزاد بر از این قاعده مستثنی هستند.
معاون عتبات عالیات سازمان حج و زیارت درباره پوشش امنیتی کاروانهای تحت نظارت سازمان حج و زیارت می گوید: کاروان های تحت نظارت سازمان در برخی مسیرها در کشور عراق تحت پوشش امنیتی هستند تا سفری در کمال آرامش، امنیت و سلامت را داشته باشند و تا زمان تشخیص مراجع ذیربط ادامه خواهد داشت؛ بحمدالله تاکنون برای کاروان های سازمان مشکلی در این خصوص پیش نیامده است.

 

وی می افزاید: سازمان حج و زیارت مستمرا عملکرد شرکت های مجری را بررسی می نماید چراکه توجه به حقوق زایران مهمترین اولویت محسوب می شود؛ از طرفی اقدام موثری در توانمندسازی شرکت های مجری عتبات می باشد.
محمدی می گوید: نظارت کامل بر عملکرد تغذیه و تدارکات، حمل و نقل، بهداشت و درمان و .....مهمترین بخش از وظایف تعریف شده سازمان می باشد ضمن اینکه مطالبات زایرانی که حقوق آنها به درستی اجرا نشده است نیز مدنظر قرار دارد و شرکت های مجری موظف خواهند بود خسارت خدمات ارایه نشده را به زایران مسترد نمایند.
وی می گوید: هتل هایی که اجاره می شود قبلا توسط کارشناسان خبره بررسی و ارزیابی شده اند تا از شرایط لازم برای اسکان زایران برخوردار باشند و به همین ترتیب شرکت های حمل و نقل ناوگان اتوبوسی آنها نیز ارزیابی شده است یعنی در همه ابعاداجرایی نظارت دقیقی وجود دارد.
و اینگونه است که تفاوت های مشهودی میان کاروانهای سازمان حج و زیارت و کاروان های آزادبر وجود دارد و انتظار می رود مردم خوب کشورمان که قصد سفر به اعتاب مقدسه را دارند حتما آگاهانه و هوشمندانه گام بردارند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :