سطح اشغال و جمعیت استفاده کننده از مجتمع سازمانی حج و زیارت
وضعیت آماری استفاده کنندگان از مجتمع سازمانی حج و زیارت

ردیف
|
واحد سازمانی
|
تعداد کارکنان و استفاده کنندگان
|
توضیحات
|
1
|
سازمان مرکزی حج و زیارت
|
393
|
|
2
|
حوزه نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت بعثه مقام معظم رهبری
|
100
|
|
3
|
معاونت گردشگری میراث فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
|
180
|
|
4
|
مدیریت حج و زیارت استان تهران
|
23
|
|
5
|
شرکت عمره سعادت
|
25
|
|
7
|
بانک ملی شعبه ارزی
|
22
|
|
8
|
بانک ملت
|
8
|
|
9
|
موسسه انتشارات نشر مشعر
|
8
|
|
10
|
فروشگاه مشعر
|
3
|
|
11
|
سالن آمفی تئاتر
|
7000
|
برآورد استفاده کنندگان در طول سال طی نیم روز
|
12
|
مرکز آموزش حج و زیارت
|
700
|
بطور متوسط 60 نفر در ماه آموزش دیده اند
|
|
جمع
|
8462
|
|
- برآورد جمعیت و فضای اداری
- جمعیت استفادهکنندگان سالانه: حدود 8462 نفر.
- مساحت کل فضای اداری مجتمع: 51400 متر مربع.
- تعداد کارکنان مدیریت حج و زیارت استان تهران: 23 نفر.
- سطح اشغال طبقه اول ساختمان اداری: 8426.36 متر مربع، که از این مقدار، 2808.79 متر مربع به محیط اداری مدیریت حج و زیارت استان تهران اختصاص دارد.
2. نسبتهای فضایی
- فضای اداری مدیریت استان تهران تقریباً یک سوم از طبقه اول را تشکیل میدهد.
- از کل فضای اداری سازمان (معادل 43492.17 متر مربع) ، سطح اشغال مدیریت استان تهران تنها 6.5 درصد است.
- نیروی انسانی مدیریت استان تهران فقط 0.27 درصد از کل استفادهکنندگان فضای اداری را شامل میشود.
3. مصرف منابع
- میزان مصرف انرژی (برق، گاز، آب) در مدیریت استان تهران در مقایسه با کل مصرف مجتمع سازمانی ، بسیار اندک است.
- به دلیل عدم وجود کنتور تفکیکی برای محاسبه مصارف انرژی ، اطلاعات مربوط به مصرف انرژی به درصد نیروی انسانی و سطح اشغال مرتبط است که بسیار اندک میباشد و این فهم استنتاجی ارجح است بر فیش قبوض که بصورت تجمیعی صادر می گردد.
4. نتیجهگیری:
با توجه به نسبتهای ارائهشده ، میتوان نتیجه گرفت که فضای اشغالی و نیروی انسانی مدیریت حج و زیارت استان تهران نسبت به کل سازمان بسیار کم است. این موضوع میتواند به درستی بازتابی از مدیریت بهینه منابع و کاهش مصارف انرژی از یکسو و از سوی دیگر فهم استنتاجی درست از مصارف انرژی (برق، گاز، آب) در مجتمع سازمانی حج و زیارت با توجه به فیش های قبوض انرژی باشد که بصورت تجمیعی صادر می گردد. بدیهی است که حرکت در مسیر توسعه پایدار و پویایی این مهم نیاز به بررسیها و برنامه ریزی های بیشتر با بهره مندی از تجارب ارزشمند دستگاه های برنامه ریز ، ناظر و مجری در زمینه های مختلف بهینهسازی مصرف و فضای اداری دارد.