شنبه 15 اردیبهشت 1403
EN

اخبار حج وزیارت

وحدت مسلمانان راهبرد مهم جهان اسلام است

  • 09 مهر 1402
  • 14:34
  • 0 دیدگاه
  • 72 بازدید
  • Article Rating
وحدت مسلمانان راهبرد مهم جهان اسلام است

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت مهم‌ترین چالش و مانع برای وحدت امت اسلامی را غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی دانست و تصریح کرد: وحدت مسلمانان راهبرد مهم جهان اسلام است.

به گزارش روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، حجت الاسلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب، نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در وبینار اول سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از برگزاری این وبینار اظهار داشت: یکی از مباحث بسیار مهم و راهبردی در جهان اسلام ، امر وحدت مسلمانان است.

 

 یکی از مشترکات مسلمانان کتاب آسمانی قرآن است؛ چرا که این کتاب تحریف نشده و همه مسلمانان بر آن اتفاق نظر دارند.

 

وی افزود: همچنین پیامبر گرامی اسلام(ص) واهل بیت (ع) منادی وحدت میان مسلمانان هستند.

 

حجت الاسلام نواب با بیان اینکه یکی از اصول وحدت، وحدت منافع امت اسلامی  است، تصریح کرد:

 

 امام خمینی (ره) فرمودند: «ما برای دفاع از اسلام، ممالک اسلامی و استقلال ممالک اسلامی در هر حال مهیا هستیم. برنامه ما، برنامه اسلام است. وحدت کلمه مسلمین است. اتحاد ممالک مسلمین است. بنابر این اگر در بوسنی مسلمان‌ها تحت شکنجه قرار می‌گیرند باید مسلمان‌ های کشورهای دیگر به کمک‌شان بروند یا در جای جای جهان اسلام دست‌های صهیونیست‌ها یا ایادی استکبار جهانی به مسلمانی ظلم بکند، مسلمانان دیگر به کمکش می‌روند. این نشانه خود وحدت است».

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: اصل دوم وحدت در الگو و رهبری، حرکت به سمت الگو شدن است، اسلام از مسلمان‌ها می‌خواهد که الگویشان پیامبر گرامی اسلام(ص) باشد. اصل سوم، محوریت وحدت بخش برخی از عبادات  همانند حج است.

 

اصل چهارم بر پایه گفت‌وگو و مراوده نهادینه شده است، ما مسلمانان باید با یکدیگر ارتباط و تعامل داشته باشیم. امام خمینی (ره) می‌فرمایند: مسلمین مامورند به دوستی و مواصلت و نیکویی به یکدیگر.

 

حجت الاسلام نواب خاطر نشان کرد: اصل پنجم،  شناخت متقابل و همگرایی است. وقتی که مسلمانان یکدیگر را بشناسند، می‌توانند نیازهای یکدیگر را درک کنند و بهتر می‌توانند به یکدیگر خدمت کنند.

 

وی در ادامه به چالش‌ها و موانع پیش روی وحدت اسلامی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین چالش و مانع برای وحدت امت اسلامی، غده سرطانی رژیم غاصب صهیونیستی است. از زمانی که این رژیم ستمگر در منطقه ایجاد گردیده، متاسفانه اختلافات میان مسلمانان فراوان شد.

 

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در همین خصوص ادامه داد: دومین عامل مانع وحدت، تکیه بر تفاوت های مذهبی است. سومین مانع،سرمایه گذاری دشمنان برای برافروختن آتش تفرقه میان مسلمانان است. چهارمین مانع پیشرفت وحدت در بین مسلمانان، تندروی و تعصب است. پنجمین مانع، تهمت و تکفیر است و در نهایت ششمین مانع، قومیت گرایی است.

 

وی تصریح کرد: امروز باید میان کشورهای اسلامی همکاری برقرار شود، اگر کشوری کمک خواست باید نیازش  را برطرف کرد. ما باید بتوانیم یک برنامه اقتصادی با کشورهای اسلامی داشته باشیم تا از این طریق به سمت وحدت، گام های گسترده ای برداریم.

 

«تکفیر» مانع وحدت و تقریب است

 

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسن زمانی مدیر دفتر اجتماعی- سیاسی حوزه های علمیه اعتقاد به تکفیر، اندک شمردن مشترکات بین مذاهب و اطلاعات غلط از دیگر مذاهب را از موانع پذیرش وحدت و تقریب از سوی برخی علمای اهل سنت و شیعه عنوان کرد.

 

 

 

حجت الاسلام و المسلمین زمانی با اشاره به اینکه در طول این چهار دهه در این زمینه کالبدشکافی انجام داده است، گفت: مانع اول را اعتقاد، مانع دوم را تلقی اندک بودن مشترکات بین مذاهب و فراوانی اختلافات و مانع سوم را اطلاعات غلط از مذاهب دانست و خاطرنشان کرد: گاهی اطلاعات غلطی وجود دارد و یک عالم سنی یا شیعه به این اطلاعات غلط تکیه می کند بنابراین دیگر نمی توان از او انتظار وحدت داشت.

 

وی با بیان اینکه اهل سنت ایران تقریباً صد درصدشان دارای محبت اجمالی به دوازده امام (ع) هستند، گفت: اهل سنت دنیا هم حدود ۹۹ درصد دارای محبت و مودت به ائمه اهل بیت (س) هستند و در دنیا حدود یک درصد نسبت به ائمه دشمنی دارند که آنها ناصبی هستند.

 

تعصب‌گرایی از موانع وحدت است

 

محمدعلی آذرشب استاد دانشگاه تهران گفت: خلق و خوی ناپسندی که مانع از تحقق برادری می‌شود، گرایش به تعصب‌گرایی آمیخته با نژادپرستی است.همین تعصب‌گرایی‌هاست که باعث می‌شود ملت‌ها با یکدیگر وارد منازعه و درگیری شوند. برادری اصطلاح مهمی است که اسلام و قرآن کریم، تأکید زیادی بر روی آن داشته‌اند.معجزه بزرگ اسلام این بود که قبایل درگیر در شبه جزیره عربی را به یک امت متحد تبدیل کرد و محور اصلی این وحدت و همبستگی نیز برادری بود.

 

وی با طرح این سؤال که چگونه می‌توانیم روح برادری را در جوامع اسلامی حاکم سازیم؟ اظهار داشت: برای تحقق این هدف، لازم است موانعی را که در مسیر تحقق برادری قرار دارند، از پیش روی برداریم. بر اساس آیات قرآن، کنار گذاشتن خلق و خوی ناپسند مقدمه دستیابی به برادری است. اولین خلق و خوی ناپسند و بدترین آنها خودخواهی و خودپرستی است و اگر جامعه‌ای در خودخواهی‌ها غرق شود، درگیری در این جامعه فراگیر می شود، زیرا هر کسی تلاش می‌کند به اهداف خودخواهانه خود دست یابد.

 

آذرشب خاطرنشان کرد: امروز نیز ما به از بین رفتن تعصب‌گرایی‌ها در میان ملت‌ها و قومیت‌های گوناگون نظیر فارس‌ها، ترک‌ها و عرب‌ها نیاز داریم و برای عبور از این تعصب‌گرایی و رسیدن به برادری، به هدایت قرآن کریم نیاز است.

 

 

 

آذرشب با طرح این سؤال که باید برای از پیش روی برداشتن موانعی که در مسیر تحقق برادری وجود دارد، چه اقداماتی انجام داد؟ گفت: یکی از اقداماتی که باید انجام داد، این است که روابط مبتنی بر محبت و دوستی را میان یکدیگر برقرار کنیم. اگر روابط انسان‌ها با یکدیگر و روابط شان با خداوند، مبتنی بر محبت و دوستی باشد، آنگاه منازعات پایان می‌یابد و انسان‌ها نسبت به خداوند، محبت و دوستی خواهند داشت؛ کما اینکه میان خودشان نیز رابطه محبت آمیز برقرار می‌شود.

 

پایبندی به برادری اسلامی، به جای آوردن بندگی خداوند است

 

آیت الله محمدهادی یوسفی غروی، محقق و مورخ معاصر کشورمان گفت: پایبندی به برادری اسلامی و ایمانی توسط مؤمنان و مسلمانان به منزله به جای آوردن بندگیِ خداوند متعال است. شایسته است، انسان مؤمن به خداوند، مؤمن به پیامبر اکرم (ص) و کتابِ نازل‌شده بر ایشان، از آنچه در این کتاب آمده است، پیروی کند.

 

وی با بیان این که دعوت به برادری اسلامی و ایمانی همراه با اقتضائات و مستلزماتش یک دعوتِ الهی، ربانی و قرآنی است، گفت: این دعوتی است که بر پیامبر اکرم (ص) وحی شد. پیامبر اکرم (ص) در همین مسیر حرکت کردند و ائمه اطهار (ع) نیز بعد از ایشان در همین راه گام برداشتند».

 

 

 

این مورخ مسلمان در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: در نهج البلاغه آمده است که حضرت علی (ع) در نامه خود خطاب به «مالک اشتر» نوشتند؛ «النّاسُ صِنْفَانِ؛ إمَّا أَخٌ لَکَ فِی الدِّینِ وَ إِمَّا نَظِیرٌ لَکَ فِی الْخَلْقِ» (مردم دو گروهند یا در دین با تو برادرند و یا در آفرینش [یعنی انسانیت] با تو برابر). بر اساس این فرمایشِ حضرت علی (ع) ما معتقدیم که باید دایره برادری اسلامی و ایمانی را گسترش دهیم و آن را به برادری میان انسان‌ها و بشریت بسط دهیم.

 

به گزارش ایرنا، بخش وبیناری از صبح روز پنجشنبه ششم مهر تا سه شنبه ۱۱ مهر برگزار می شود، در این بخش ۲۴۰ اندیشمند در ۱۶ وبینار شرکت خواهند کرد و در هر وبینار ۱۵ اندیشمند به سخنرانی خواهند پرداخت.

 

مراسم رسمی افتتاحیه سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، صبح یکشنبه - نهم مهر- با حضور آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهور در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد، در این مراسم رییس جمهوری از ۱۵ کتاب در حوزه وحدت رونمایی می کند.

 

 

 

میهمانان این دور از کنفرانس وحدت که شامل ۱۱۰ نفر از ۴۱ کشور در سطح عالی و ۱۱۰ نفر از نخبگان و اندیشمندان داخلی کشور از جمله ائمه جمعه و جماعات، دستگاه‌های فرهنگی و همچنین بانوان فرهیخته هستند، ۱۱ مهر مصادف با ۱۷ ربیع الاول با رهبر معظم انقلاب دیدار خواهند داشت.

مدیر سایت امتیاز به خبر :