شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

اخبار حج وزیارت

گرامیداشت هفته وحدت و ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص) و امام جعفر صادق (ع)

  • 20 مهر 1401
  • 10:53
  • 0 دیدگاه
  • 100 بازدید
  • Article Rating
گرامیداشت هفته وحدت و ولادت پیامبر مکرم اسلام(ص)  و امام جعفر صادق (ع)

هفته وحدت چیست و علت نامگذاری و پیام هفته وحدت چیست؟

فاصله بین ۱۲ ام ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول که دو روایت مختلف برای میلاد پیامبر عظیم الاشان اسلام میان مسلمانان شیعه و سنی است، توسط حضرت امام خمینی (ره)  هفته وحدت نامگذاری شده است. طبق روایات اهل سنت، روز میلاد پیامبر اعظم ۱۲ ربیع الاول است، در حالی که شیعیان معتقدند ایشان در ۱۷ ربیع الاول پا به جهان گذارده اند که این هفت روز بعنوان هفته وحدت  نامگذاری شده است. پیام هفته وحدت این است که با دست اتّحاد و ذهن هوشیار، در سایه دستورات قران کریم، پیامبر خدا (ص) و عترت پاک آن حضرت، مجال از تفرقه افکنی بیگانگان بگیریم و وحدت و یکرنگی خود را حفظ کنیم.

آیات و روایات متناسب با هفته وحدت و پیام هفته وحدت

وَاعتَصِمُوا بِحَبلِ اللَّهِ جَمِیعاً و لاتَفَرَّقُوا
همگی به ریسمان الهی چنگ زنید و پراکنده نشوید. / آل عمران ، آیه ۱۰۳ .

أیُّهَا النّاسُ! عَلَیکُم بِالجَماعَهِ و إیّاکُم و الفُرقَهَ
ای مردم! بر شما باد به جماعت و بپرهیزید از جدایی / پیامبرصلی الله علیه وآله – میزان الحکمه ، ح ۲۴۳۴

الجَماعَهُ رَحمَهٌ و الفُرقَهُ عَذابٌ
وحدت مایه رحمت ، و تفرقه موجب عذاب است. / پیامبرصلی الله علیه وآله  – کنزالعمّال ، ح ۲۰۲۴۲

یَدُاللَّهِ عَلَی الجَماعَهِ و الشَّیطانُ مَعَ مَن خالَفَ الجَماعَهَ یَرکُضُ
دست خدا بر سر جماعت است و شیطان با کسی همراه است که با جماعت ناسازگاری کند. / پیامبرصلی الله علیه وآله – کنزالعمّال ، ح ۱۰۳۱

عَلَیکَ بِالجَماعَهِ ؛ فَإنَّما یأکُلُ الذِّئبُ القاصِیَهَ
با جماعت همراه شو ؛ زیرا گرگ ، گوسفند دورمانده را می‏خورد. / پیامبرصلی الله علیه وآله – مسند أحمد ، ج ۶ ، ص ۴۴۶

لَوسَکَتَ الجاهِلُ مَااختَلَفَ النّاسُ
اگر نادان خاموشی می‏گزید ، مردم دچار اختلاف نمی‏شدند. / امام علی علیه السلام – بحار الأنوار ، ج ۷۸ ، ص ۸۱

عَلَیکُم بِالتَّواصُلِ وَالتَّباذُلِ و إیّاکُم و التَّدابُرَ والتَّقاطُعَ
بر شما باد به ارتباط و بخشش به یکدیگر و دوری گزیدن از جدایی و پشت کردن به یکدیگر / امام علی علیه السلام – نهج البلاغه ، نامه ۴۷

 

از آنجا که هفته وحدت براساس تاریخ قمری مشخص شده است، به همین دلیل زمان مشخصی در تقویم ایران نداشته و هر سال بر اساس روزی که مصادف با ۱۲ ربیع الاول تا ۱۷ ربیع الاول باشد، جشن برگزار میشود. با هدف ایجاد نزدیکی و همدلی بیشتر، ارگانی رسمی با نام مجمع تقریب بین مذاهب اسلامی رسما در حال فعالیت بوده و هر ساله کنفرانس هایی برگزار می کند که “کنفرانس بین المللی وحدت در هفته وحدت” هر ساله در تهران برگزار می شود و علمای بزرگ را از کشورهای مختلف دور هم جمع می کند.

معنا و مفهوم وحدت و اتحاد شیعه و سنی: «منظور از وحدت شیعه و سنی کنار گذاشتن مسائل اختلافی و تکیه بر مشترکات و مبنا قرار دادن آنها در تعامل با یکدیگر و در مسائل مربوط به جهان اسلام و صحنه بین المللی است. به گونه ای که مسلمانان فارغ از اختلافات و با پرهیز از تفرقه در مسائل جهان اسلام همسو و هم جهت حرکت کنند. به تعبیر دیگر اختلافات مانع از اخوت اسلامی و وحدت صفوف مسلمین در برابر دشمنان نیست از این رو معنای اتحاد شیعه و سنی دست برداشتن و کوتاه آمدن از اصول و اعتقادات خویش نیست بلکه در عین وجود اختلافات زمینه تعامل و جهت گیری یکسان در مسائل کلی و بین المللی در میان آنها وجود دارد به همین جهت مطابق قانون اساسی «دولت جمهوری اسلامی ایران موظف است سیاست کلی خود را بر پایه ائتلاف و اتحاد ملل اسلامی قرار دهد و کوشش پیگیر به عمل آورد تا وحدت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جهان اسلام را تحقق بخشد». مقام معظم رهبری فرمودند: «معنای اتحاد بین ملت های اسلامی این است که در مسائل مربوط به جهان اسلام همسو حرکت کنند و به یکدیگر کمک کنند و در داخل این ملت ها سرمایه های خودشان را بر علیه یکدیگر به کار نبرند».

مدیر سایت امتیاز به خبر :