رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه تمامی اقدامات این سازمان در راستای رشد معنویت زائر و گسترش فرهنگ دینی آنها و ارتقای سطح خدمات است ، گفت: از جمله رویکردهای واگذاری تصدی امور اجرایی به بخش هایی از جمله دفاتر زیارتی است که در دست بررسی و پیگیری است.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ آقای علی رضا رشیدیان دوشنبه (27 بهمن ماه) در سفر یک روزه به استان کهکیلویه و بویراحمد و در مراسم تکریم و معارفه مدیر حج و زیارت این استان با اشاره به ایام شیوع کرونا عنوان کرد: طی ماههای گذشته ازفرصت موجود برای بازنگری فرآیندهای اجرایی سازمان حج و زیارت بهره گرفتیم و بدین منظور کارگروههای 21 گانه با هدف بهبود و ارتقای عملکردها در خدمت رسانی به زائران با استفاده از ظرفیت موجود به بررسی فرآیندهای نیازمند اصلاح و تغییر پرداخت.
وی یکی ازاصلی ترین حوزه های بازنگری را مربوط به حوزه اعزام های عتبات عالیات دانست و تاکید کرد: دراین راستا رویکرد ما آن است در عین آن که تولی گری حج و زیارت بر اساس قانون و ابلاغیه های مقام معظم رهبری را برعهده داریم تصدی امور اجرایی را به بخش هایی از جمله دفاتر زیارتی واگذار کنیم.
وی با تاکید بر اینکه بدین منظور باید بسته های زیارتی متناسب تهیه و ارائه شود، گفت: در این رویکرد دفاتر زیارتی می توانند با ظرفیت و فضای بهتری به ثبت نام و جذب زائر بپردازند و بنا به خواست زائران بسته های مختلف را ارائه دهند.
وی همچنین با اشاره به تدوین دستورالعمل های بهداشتی توسط کارشناسان ذیربط در حوزه سازمان حج و زیارت، وزارت بهداشت و جمعیت هلال احمر برای سفرهای زیارتی تصریح کرد: دستورالعمل های تدوین شده را برای کشورهای هدف ارسال کرده ایم اما از سرگیری اعزام ها و مجوز عزیمت به سفرهای زیارتی منوط به تاییدیه ستاد ملی مقابله با کرونا است.
وی با اشاره به رسالت سازمان حج و زیارت در گسترش فرهنگ دینی از طریق زیارت گفت: تعلق خاطر مردم به زیارت خانه خدا، مسجد النبی، و حرم های اهل بیت (ع) یکی از موهبت های الهی محسوب می شود ما نیز به توفیق خادمی این مردم در مسیر زیارت افتخار می کنیم.
رئیس سازمان حج و زیارت یکی از اهداف زیارت برای زائر را دستیابی به روحیه و حظ معنوی دانست و تاکید کرد: تمامی اقدامات این سازمان در راستای ایجاد زمینه و ظرفیت بیشتر برای افزایش بهره مندی معنوی زائران و گسترش فرهنگ دینی آنها است و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنیم.
آقای رشیدیان در بخشی دیگری از سخنان خود با اشاره به شرایط سخت ایجاد شده برای دفاتر زیارتی در یک سال اخیربه جهت بروز بحران کرونا افزود : در این مدت به دلیل تعطیلی سفرهای زیارتی، دفاتر خدمات زیارتی نیز متحمل مشکلاتی شدند که برای کاهش برخی از این فشارها با همت ستاد ملی کرونا از محل تسهیلات واحدها و بخش های آسیب دیده از کرونا، تسهیلاتی برای دفاتر و کارگزاران زیارتی اخذ شد.
وی عنوان کرد: این تسهیلات طی دو مرحله بین این دفاتر توزیع شد چنانکه در مرحله نخست تسهیلات کرونا برای دفاتر زیارتی 16 میلیون و کارگزاران 6 میلیون تومان در نظر گرفته شد که در این راستا تعدادی از دفاتر و کارگزاران از این تسهیلات استفاده کردند و در مرحله دوم تسهیلات تعیین شده که هم اکنون فرآیند اعطای آن در دست انجام است دفاتر زیارتی 120 میلیون تومان و کارگزاران 20 میلیون تومان بهره مند می شوند؛ البته اقدامات دیگری نیز برای کاهش فشار و هزینه های فعالان این بخش اجرایی شده است.
رئیس سازمان حج و زیارت در پایان از خدمات کارگزاران حج و زیارت بویژه در ایام کرونا در سایر حوزه ها از جمله کمک به مردم در بحران ها و مشکلات و کمک های مومنانه قدردانی کرد و گفت: کارگزاران دارای ظرفیت های بالقوه ای هستند و نه تنها در موضوع حج و زیارت بلکه در تمامی ایام ، با همه توان و نیات خیرخواهانه به کمک مردم می شتابند که نمونه آن لبیک این جمعیت به بیانات مقام معظم رهبری در راستای تحقق طرح مواسات از ابتدای شیوع کرونا بوده است.
آقای رشیدیان در پایان این مراسم از زحمات آقای حسین نیک روش مدیرسابق حج و زیارت کهگیلویه و بویراحمد تقدیر و برای آقای سید محسن قوامی نژاد به عنوان مدیر جدید این مدیریت در استان آرزوی موفقیت کرد.