پنجشنبه 01 آذر 1403
EN

اخبار حج وزیارت

برنامه ریزی جدید برای اعزام زائرین به عتبات/نقش کارگزاران زیارتی پر رنگ تر میشود

187
0

 رئیس سازمان حج و زیارت با تاکید بر واگذاری تصدی گری ها گفت : سازمان حج و زیارت وظیفه متولی گری را در هدف گذاری، برنامه ریزی ، نظارت و کنترل حفظ کرده و با قوت انجام می دهد اما امور تصدی گری چون جذب، ثبت نام و اعزام زائران را به دفاتر زیارتی واگذار کرده است.

 به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت؛ علی رضا رشیدیان در نشست هم اندیشی با جمعی از مدیران دفاتر خدمات زیارتی استان تهران با موضوع طرح نوین عتبات عالیات با بیان اینکه اعزام به عتبات در برخی وی تصریح کرد : تلاش داریم که این خدمات دهی نیز در میان دفاتر زیارتی به صورت رقابتی باشد تا خدماتی بهتر، مناسب و ارزانتر در دسترس متقاضیان قرار گیرد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اهداف سازمان در اعزام زائران به حج، عمره و اعتاب مقدسه با استفاده از ظرفیت نیروی متعهد و فناوری های نوین گفت: در این اعزام ها رویکرد فرهنگی مبتنی بر ابعاد معنوی و اعتلای ارزشهای دینی زائران از جمله مباحث مورد توجه است.

رشیدیان تاکید کرد : فلسفه شکل گیری و هدف محوری سازمان تسهیل امر زیارت برای مردم است آنگونه  که زیارتی با کیفیت، آسان و در خور شان ایرانیان توام با حفظ عزت، کرامت، امنیت و سلامت فراهم آوریم.

وی تصریح کرد :به طور قطع نگاه خالصانه، خاشعانه و متواضعانه ای که در حوزه کارگزاری برای خدمت به زائران وجود دارد کم نظیر است زیرا همه با همان رویکرد معنوی و اعتلای ارزشهای دینی خدمت می کنند وخدمت رسانی به زائران را اصل و مبنای عمل خود می دانند.

وی با بیان اینکه طی دو سال گذشته بحران کرونا تمامی فعالیتهای زیارتی را تحت تاثیر قرار داد، گفت: در عین حال این زمان فرصتی شد تا با تشکیل 20 کارگروه فرآیندهای اجرایی سازمان را در راستای تحقق هر چه بهتر و بیشتر اهداف بازنگری نماییم.

رشیدیان تصریح کرد : 20 هزار نفر ساعت در قالب 20 کارگروه با استفاده از ظرفیت کارگزاران و کارشناسان ذیربط در کشور در تعاملی سازنده نسبت به بازنگری و اصلاح فرآیندها مبادرت کردند تا به سمت ارائه خدمات هوشمند با بهره گیری از ظرفیت بالقوه 2 هزار و 500 دفتر زیارتی و بیش از 60 هزار کارگزار حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه حفظ جایگاه سازمان به عنوان متولی امور زیارتی و واگذاری تصدی گری ها از جمله مهمترین هدف گذاری های انجام شده بود،افزود : از اینرو در کارگروه‌های20 گانه تلاش شد تا اصلاح و بازنگری ها بر مبنای اهداف ، برنامه ریزی، نظارت، کنترل سازمان و نیز واگذاری امور اجرایی و تصدی گری به اشخاص غیر دولتی انجام شود.

وی اظهار کرد: بدین منظور پرهیز از انحراف و انحصار به معنای دولتی بودن، پرهیز از تبعیض، پیش بینی خلاها و پیشگیری از فساد، افزایش ظرفیت بکارگیری استعدادها، توجه به خلاقیت ها، ارتقا کیفیت خدمات، افزایش سرعت و دقت در خدمات رسانی و ارتقا سطح رضایتمندی متقاضیان از جمله رویکردهای اساسی در این اصلاح و بازنگری ها بود.

وی کسب سرمایه اجتماعی سازمان را مرهون تلاشهای کارگزاران دانست و افزود : این سرمایه اجتماعی تاکنون حفظ شده و جلوه این اعتماد مردم سپردن امور و اعزام شان به سفرهای زیارتی بزرگترین سرمایه ما محسوب می شود که باید از آن پاسداری کنیم.

رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با بیان اینکه ارتقا و اعتلای ارزشهای دینی و اخلاقی  از جمله آثار ارزشمند زیارت است؛ گفت: از اینرو تلاش ما در کنار نمایندگی ولی فقیه در راستای تحقق این مهم در سفرهای زیارتی اعتاب مقدسه و حج و نیز ارتقا رضایتمندی زائران است.

رشیدیان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در دیدار با دست اندرکاران حج 98 گفت: تاکیدات مهم ایشان در آن دیدار از جمله خدمت خاضعانه، صادقانه، مهربانانه به زائران از رویکردهای جدی ما در اصلاح فرآیندها و مبنای اساسی ما در این خدمت رسانی بوده است.

وی افزود: هماهنگی، هم افزایی و هم پوشانی همه ذی نفعان در حوزه حج و زیارت نیز از دیگر منویات رهبر معظم انقلاب بود که مسیر حرکت ما و اصلاح فرآیندهای اجرایی مبنای عمل ما بود.

رشیدیان با بیان اینکه برخی فرآیندهای اجرایی حذف، بخشی تکمیل و مواردی هم با نگاه حج هوشمند ایجاد شد، گفت: بیشترین تغییرات در بازنگری این فرآیندها مربوط به حوزه سفرهای عتبات عالیات و زیارت سوریه بود تا در این حوزه ظرفیتی ایجاد کنیم که دفاتر به طور مستقل در چارچوب شاخص های سازمان نسبت به جذب زائر اقدام کنند.

به گفته رشیدیان بر اساس اصلاح و بازنگری فرآیندهای اجرایی که در شورای برنامه ریزی حج و زیارت هم مصوب شده تغییراتی در حوزه اعزام زائران به اعتاب مقدسه انجام می گیرد که قطعا این ریل گذاری ثمرات زیادیدر راستای تحقق هر چه بیشتر و بهتر اهداف سازمان دارد.

وی افزود: از سویی مقرر شد نرم افزاری برای ارائه خدمات آماده شود تا در این بستر،ظرفیت های استاندارد شده خدمات را در کشور مقصد مهیا کنیم و از ظرفیت بالقوه شرکت های عراقی در تسریع دریافت خدمات مناسب و مورد تایید در حوزه مسکن، نقل و تغذیه و تدارکات استفاده شود.

رئیس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: این خدمات باید در چارچوب دستورالعمل های بهداشتی  و در قبال دریافت هزینه مناسب ارائه شود و زمینه رضایتمندی زائران را فراهم کند.

رشیدیان برخی خدمات به زائران را ثابت دانست و گفت: از جمله آنها بیمه، بهداشت و درمان و ایجاد بسترهای فرهنگی با هماهنگی و همکاری نمایندگی ولی فقیه در امور حج و زیارت از جمله خدمات مهم و ثابت محسوب می شود.

وی افزود: بر همین اساس نرم افزاری در حال آماده سازی و نهایی شدن است که از این طریق دفاتر می توانند به هر متقاضی طبق شرایط مختلف درخواستی خدمات دهند یا اینکه به صورت فعال به گروههای مختلف اجتماعی در محلات یا صنوف و.. پیشنهادات و بسته های زیارتی خود را با حفظ کیفیت و استانداردهای تبیین شده ارائه دهند.

رشیدیان تاکید کرد: باید بسته های زیارتی متنوع و مختلف تعریف شود و دفاتر زیارتی این بسته ها را متناسب با ظرفیت های مالی، چگونگی ، مدت زمان حضور و اسکان و نیز نوع درخواست متقاضیان ارائه دهند.

به گفته رئیس سازمان حج و زیارت ، باید اصل هدف گذاری و برنامه ریزی و نظارت و کنترل همچنان حفظ شود و در ریل گذاری جدید کارگزار به جذب، ثبت نام و اعزام و بیش از همه جلب رضایت زائر در ارائه خدمات اقدام می کند.

وی تصریح کرد: این روند در اعزام های عتبات عالیات مدنظر است و امیدواریم از سرگیری اعزام های زیارتی به سوریه را نیز به زودی آغاز کنیم.

معاون عتبات سازمان حج و زیارت هم در ابتدای این نشست ابراز امیدواری کرد که با تلاش های صورت گرفته و ابتکار رئیس سازمان حج و زیارت و همه دست اندرکاران، حرکت عظیمی در ارتباط با اعزام زائران به عتبات عالیات شکل گیرد و فصل جدیدی در این راستا محقق شود.

حجت الاسلام صحبت الله رحمانی به اصلاح و بازنگری فرآیندهای اجرایی اشاره کرد و افزود: در حوزه عتبات عالیات نیز بازنگری و اصلاح فرآیندها صورت گرفته و برای آن زحمات زیادی کشیده شد که امید است با تدابیر اندیشیده شده و کمک و همدلی کارگزاران بتوانیم خدمات در خور زائران در راستای زیارت آسان و ارزان ارائه دهیم.

وی با اشاره به سفر هفته گذشته رییس سازمان حج و زیارت در راس هیاتی به سوریه، گفت: این سفر بسیار پربار بود و طی مدت محدودی دیدارهایی با مسئولان سوریه ای برای از سرگیری سفرهای زیارتی و نیز توافقی هم انجام شد و امیدواریم به زودی شاهد اعزام زائران به این کشور باشیم.همچنین در این نشست، کارگزاران ضمن بیان و یادآوری برخی مشکلات و مسائل در گذشته با استقبال و اعلام آمادگی در اجرای شایسته و در شان زائرین اعتاب مقدسه و تحقق اهداف تعریف شده در حوزه دفاتر زیارتی و اجرای طرح جدید اعزام به عتبات با ذکر پیشنهادات و ایده های خود، گفت و گویی صمیمانه با ریاست سازمان داشتند و رشیدیان نیز به سئوالات آنان پاسخ گفت.

استانها با محوریت شرکت های مرکزی آغاز شده است، گفت: بر اساس ریل گذاری جدید  2 هزار و 500 دفتر زیارتی باید بر اساس برنامه ریزی های انجام شده محور جذب ، ساماندهی و اعزام زائران باشند.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.